وقتی حرف از ادمین پیج میشه، اکثرا یه خواهرزاده یا برادرزاده ۱۶ – ۱۵ ساله تو ذهنمون میاد، که بلده حدود ساعت ۴-۵ بعد از ظهر یه پست رو بندازه توی اینستاگرام (دقیقا بندازه!) ، و احتمالا دو سه تا برنامه ادیت عکس با موبایل هم بلد باشه و یکی دوتا هشتگ #فشن یا #طراحی_لباس  و… هم بزنه و تمام!

اما خبر جذاب اینه که چیزی به اسم ادمین پیج وجود نداره!

سلام، علیرضا امیری فلاح هستم، متخصص دیجیتال برندینگ مد و فشن.

این روزها خیلیا هستن که ازم می‌پرسن که میخوایم یه ادمین اینستاگرام بگیریم. اما نمیدونیم دقیقا باید کی رو انتخابش کنیم، نمیدونیم ازش چیا میخوایم، و در اصل باید چه چیزهایی رو پوشش بده، چه چیزهایی رو نه…!

اما حرف و مشکل اصلی اینه که کلا چیزی به اسم ادمین اینستا نداریم و این هم دوباره یکی از موقعیت‌های شغلی درست و درمون، و صد البته تخصصیه که آوردیمش توی ایران و با پتک افتادیم به جونش!
و اینی که الان میشناسی (قبل از خوندن این مطلب)، احتمالا ورژنِ خورد و خاکشیر شده‌اش هست.

پس توی این مطلب با من همراه باش تا بهت بگم یه «مدیر شبکه‌های اجتماعی» چه جادوهایی انجام میده که ادمین پیج، تو خوابش هم نمی‌بینه!

[row v_align=”middle” h_align=”center”]

[col span__sm=”12″ align=”center”]

 

View this post on Instagram

 

A post shared by علیرضا~ دیجیتال برندینگ مد (@alireza.amirifallah) on

[/col]

[/row]

قبل از اینکه بریم سراغ مطالب اصلی، اینو بگم که ما قبلا یه پست توی اینستاگرام داشتیم که حسابی راجع به ادمین حرف زده بودیم و این بازی رو با هم داشتیم که اگه یه ادمین پیج اینستاگرامی داشتی که میخواستی بهش ماهی ده میلیون تومن حقوق بدی، چه کارهایی ازش میخواستی.

اگه از صنف پوشاک هستی، و حتی اگه نیستی، این پست رو ببین. ایده‌های فوق العاده‌ای توش داده شده که خیلی‌هاش برای خود منم تازگی و جذابیت داشت!

[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

اما برسیم به مطلب خودمون

من این مطلب رو توی شش بخش تقسیم بندی کردم، که روی هرکدوم اینا کلیک کنی، یه راست میری سر همون مطلب:

[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

[scroll_to title=”1″ bullet=”false”]

قبل از اینکه خیلی دقیق بریم جلو من یه چیزی رو بگم. پست سازمانی ای که میخوام راجع بهش بگم Social media manger هست و که دقیقش میشه مدیر رسانه‌های اجتماعی. اما برای اینکه قابل درک بشه، من معنیش میکنم به مدیر شبکه‌های اجتماعی. اگه یه جاهایی می‌بینی مدیر شبکه‌های اجتماعی شغلش فراتر از شبکه‎های اجتماعی میشه، دلیلش همین اختلاف معنایی هست.

امیدوارم متوجهش باشی و باعث گیج شدنت نشه. خب بریم :‌)

 

بخش اول: توضیحات شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیر شبکه‌های اجتماعی شما، همزمان هم مدیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعیتون هست و هم مدیر تبلیغاتتون. لیست زیر، بخشی از کارهای مدیر شبکه‌های اجتماعی شما هست:

  • هدف گذاری، چیدن استراتژی و برنامه ریزی دقیق
  • توسعه آگاهی (شناخته شدگی) از برند و افزایش میزان شهرت و مقبولیت برندمون
  • مدیریت محتوا (هدف گذاری، تولید، انتشار و … همه چیز راجع به محتوا!)
  • بهینه کردن محتواها و خود اکانت (یا سایت یا هرچیز دیگه) برای پلتفرمی که توش هستیم، که بتونیم بدون تبلیع مخاطب بگیریم
  • آماده سازی مخاطب‌ها، برای تبدیل شدن به مشتریان بالقوه
  • مورد بالا، در کنار اینکه این کار رو در کنار مراقبت از حسن شهرتمون هم انجام بده.

اینا، کارهای اساسی اش هستن که هر «مدیر شبکه‌های اجتماعی‌»ای، باید انجام بده. یه مدیر شبکه‌های اجتماعی، باید یه آدم با انگیزه، خلاق، با تجربه و  مشتاق به ارتباط با مشتری‌های فعلی و حتی آینده باشه.
این شور و اشتیاقه، وقتی ختم به نتیجه میشه که این دوتا اتفاق بیافته:

  • بتونه مخاطبین رو به مشتری تبدیل کنه
  • و از اون مهمتر، مشتریان رو به طرف‌دارهای برندمون تبدیل کنه
    (یعنی فروش، فقط نصفی از راه هست)

مشارکت اجتماعی داشته باشه:

رهبری و مشارکت اجتماعی در هر دو حوزه آنلاین و آفلاین یکی از کارهای مدیران شبکه‌های اجتماعی هست.
و این یکی از اصلی‌ترین مولفه های حضور و ارتباط اون برند با مخاطب‌های مدرن و همیشه آنلاین خودش هست.

و ابزار شماره ۱ یه مدیر شبکه‌های اجتماعی محتواست. محتوای خوب، فاکتور شماره یک اینستاگرام، گوگل، فیسبوک، پینترست و هر شبکه محتوایی دیگه هست. برای همین مدیریت محتوا در شبکه‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی هست.

وظایف یک مدیر محتوا اینها هست:

  1. مدیریت تولید و انتشار محتواهای مرتبط با کیفیت و دست اول (برای تمام کانال ها و تبلیغ ها)
  2. شناختن و بهبود دادن جنبه‌هایی از کسب و کار که نهایتاً باعث افزایش کیفیت محتواها میشه (مثلاً آموزش پرسنل، در نظر گرفتن جایزه‌هایی مربوط به مشارکت پرسنل در بازاریابی، بررسی ساختار آنلاین کسب و کار)
  3. ساخت یک برنامه انتشار محتوا‌ها یک برنامه برای تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی
  4. استفاده از ابزارهای مناسب برای مدیریت محتوا (مثل buffer و IFTTT و Post Planner )
  5. ساخت یک تقویم سردبیری برای مدیریت محتوا و برنامه ریزی کمپین‌های بازاریابی محتوایی
  6. هماهنگ سازی همه کانال های بازاریابی (مثل شیکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا، ایمیل، دیجیتال مارکتینگ، بروشور‌ها و کلا چیزهای پرینت شدنی)
  7. مدیریت و نظارت بر همه فعالیت‌های تبلیغاتی اجتماعی

این فرد در کسب و کار به شکل یک شغل تمام وقت به حضور داره و می تونه شامل یا در ارتباط با پست‌های زیر هم باشه

  • مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • مدیر تجربه مشتریان
  • مدیر روابط عمومی
  • مدیر بازاریابی محتوا

همیشه در حال یادگیری باشه

همون جوری که هممون می‌دونیم شبکه‌های اجتماعی مدام در حال تغییرند، بنابراین باید همیشه بودجه‌ای در نظر گرفته بشه تا مدیر شبکه‌های اجتماعی خودش رو آپدیت نگه داره.

[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

[scroll_to title=”2″ bullet=”false”]

[ux_banner height=”56.25%” bg=”3304″ bg_pos=”50% 13%”]

[text_box position_x=”50″ position_y=”50″]

[/text_box]

[/ux_banner]

بخش دوم: مسئولیت های مدیر شبکه‌های اجتماعی

یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی توسعه یه پلن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هست که این پلن رو نیاز هست مدام آپدیت کنه. به طوری که فاصله بین دو آپدیتش نباید بیشتر از ۹۰ روز بشه.

۱. توسعه برند

مشتری شما همیشه یک چرا برای خرید داره. برای همین شما باید یک «چرا اینجا پیش ما» برای مخاطبتون ایجاد کنین که اون «چرا» می‌تونه بر پایه‌ی اعداد، افتخارات، سیاست‌های برندتون و اینکه «برای من مخاطب چه مزیت‌هایی داره» شکل می‌گیره.

بنابراین مدیر شبکه‌های اجتماعی شما باید کامل با برندتون و هر دو سمت کسب و کارتون (بیزینس و مشتری) به خوبی آشنایی داشته باشه.

۲. شناسایی مخاطبین هدف

مسلما چیزی که شما ارائه می کنین به درد همه جامعه نمی‌خوره و هرچقدر هم عام باشه، به درد یه سریا بیشتر از همه می‌خوره. از این تیپ آدمایی که بعضی وقتا میگیم : «اگه ۵ یا ۱۰ تا از این تیپ مشتری بیشتر داشتم خیلی عالی می‌شد.»

یه مدیر شبکه‌های اجتماعی باید قادر به شناسایی بهترین مخاطبینتون و جدا کردن اون‌ها از بقیه باشه.

این قابلیت تنها با تسلط به علوم بازاریابی، کسب و کار، و همینطور ابزارهای آنلاین بدست میاد.

۳. هدفگذاری دقیق!

همه برنامه های بازاریابی شامل اهداف واقعی و تعریف شده هستن.
بدون یک هدف‌گذاری دقیق و مشخص شما نمیتونین بدونین که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما چقدر میشه. اگه بخوام آسون‌ترش کنم، یعنی به ازای هر یه تومنی که سرمایه گذاری کردین، چند تومن تونستین دریبارین :‌)

طبق تجربه و تحقیقاتی که کرد، معمولا توی کسب و کارها و به طبع اون، شبکه‌های اجتماعیشون ۵ مشکل اساسی وجود داره که میشه بر پایه اونها برنامه ریزی کرد:

  • ورودی های کم مثل ویزیت‌های پیج یا ترافیک وب‌سایت (یه جورایی همون پاخور میشه، فقط توی دنیای دیجیتال)
  • کم شناخته شدگی برند (اینکه ما رو نگفته بشناسن، یا اگه اسممون اومد بتونن تشخیصش بدند)
  • تعداد پایین بازگشت مشتریان قبلی، یا آمار در حال کاهش اون
  • سابقه و اعتبار کم برند در فضای دیجیتال (این که چقدر ازمون تاثیر می‌گیرن؟ یا خودمون و حرفمونو قبول دارند)
  • فروش کُند (که اکثرا کسب و کارها توی موارد قبلی می‌لنگن، اما به این گیر میدن!)

۴. شناختن هویت بصری برند (و گاها طراحی اون)

دیگه بر کسی پوشیده نیست که محتوای تصویری بیشتر تو ذهن مردم می‌مونن، برای همین شما توی بحث هویت بصری‌تون باید بیشتر ثبات داشته باشین تا مجموع پیام‌های تصویری‌ای که توی ذهن مخاطب درست می‌کنین همشون همگرا با همدیگه باشن.

خوبه که این نکته رو به یاد داشته باشیم که همه جا (مثل وب سایت پیج اینستاگرام تبلیغات و حتی محیط کسب و کارمون) برندمون دارای یکپارچگی بصری باشه.

یه مدیر شبکه‌های اجتماعی حتی اگه خودش دانش گرافیک نداشته باشه، باید دارای یه سری حداقف‌ها در سواد بصری برند باشه و قادر باشه که هویت بصریمون رو در جهت بیشتر فیدبک گرفتن از مخاطبینمون هدایت بکنه.

که این نیاز به داشتن سواد بصری، دانش برندسازی، روانشناسی و قابلیت ترجمه‌ی اونها به زبان هویت بصری برندمون هست.

۵. ثابت قدمی در استراتژی تولید محتوا

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از من پرسیده میشه، اینه که چه محتوایی برای پیجمون تولید کنیم. خب، برای جواب دادن به این سوال، پباید بدونین برندتون چی و کی هست، و مخاطبین هدفتون کیا هستن
باید بدونین:

  • چه چیزهایی باعث میشه کسب و کار شما خاص باشه و باعث میشه مردم از خرید کنن این سوال رو باید با جزئیات تموم جواب داد.
  • مخاطبین هدف شما کیا هستن؟ به چیا علاقه دارن؟ نگرانی‌هاشون چیا هست؟ با محتوایی که براشون تولید می‌کنین، چطور می‌تونین کمکشون کنین تا تصمیم‌گیری خودشون رو برای خرید بهتر کنن؟
  • البته کسایی که هنوز از وجود کسب و کار شما مطلع نیستن رو هم نباید فراموش کنیم. برای اونا چی در چنته دارین که جذبشون کنین؟!

۶. استراتژی تبلیغاتی

برای اینکه برندتون رو رشد بدید و باعث بشید که دیده بشه، باید به طور مستمر براش محتوا تولید کنید و توی قدم بعدی تبلیغات کنید. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی خصوصاً الان که ربات‌ها بسته شده‌ان یکی از بهترین روش‌های جذب مخاطب جدید هست.
فقط موقع تبلیغات باید به محتوا مخاطب، هدف و نوع تبلیغات و جای تبلیغاتتون توجه کنین.

یکی از روش‌های خوب برای پیدا کردن اطلاعات برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در جهان، استفاده از ابزارهای تبلیغی فیس‌بوک هست که البته برای ایران چندان قابل استفاده نیست، بنابراین باید به سراغ جایگزین اون یعنی ابزارهای گوگلی بریم تا بدونیم الان بیشترین چیزی که مردم دنبالش هستن چی هست.

هروقت شما اینو دونستین، می‌تونین تبلیغاتی اثر بخش رو با بودجه‌های محدود داشته باشین. یه مدیر شبکه‌های اجتماعی، از طریق این جور ابزارها، با بودجه فعلی شما بهترین میزان ورودی و جذب رو براتون به ارمقان میاره.

۷. استراتژی انگیجمنت

مدیر شبکه‌های اجتماعی خیلی وقت‌ها باید در نقش مدیر روابط عمومی هم ظاهر بشه. حالا این یعنی چی؟ یعنی باید بتونه گوش کنه، پاسخ بده، سوال بپرسه و با مخاطبین برند تعامل داشته باشه، و اینجا هست که نوع پاسخگویی به کامنت‌هایی که کاربران میزارن مهم میشه.

همونطور که میدونین خیلی از مردم از طریق پیج یا سایت قصد خرید می‌کنن. من خیلی دیدم که افراد میان پایین پست‌ها سوال می پرسن، ولی هیچکس نیست که پاسخ درستی به اونها بده. مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بدونه که روال فروش شما چه شکلی هست تا بتونه بهترین پاسخگویی رو داشته باشه.
اگه یه وقت یه کسی سوالی کرد، به حرفه‌ای ترین حالت ممکن به اون پاسخ بده و در نهایت اون روبه صفحه محصول، فرم ثبت نام یا فرم قرارملاقات راهنمایی کنه.

۸. استراتژی تبدیل (تبدیل مخاطب به خریدار یا عضو یا … هرچی!)

با داشتن استراتژی محتوا، تبلیغات و انگیجمنت، مخاطب‌ها همینطور بیشتر به سمت شما جذب میشن. مدیر شبکه‌های اجتماعی باید کارش رو با تبدیل مخاطبین به مشتری و  تبدیل مشتریان به هواداران نهایی سازی کنه.

این عمل به کمک صفحه‌های فرود (صفحه‌هایی که مخاطب‌ها رو به یه دلیل خاصی توش میفرستیم، مثلا یه صفحه‌ی محصول که خرید کنه)، ربات‌های مسنجر، انواع گیمیفیکیشن، ایمیل‌های ارسالی و پیشنهادهای ویژه و … و همینطور پشتیبانی عالی، اتفاق می‌افته.

اینجوری که من تاحالا متوجهش شدم، اکثر شرکت‌ها برای هر چهار استراتژی محتوا، استراتژی تبلیغات، استراتژی انگیجمنت و استراتژی تبدیل نیازمند کمک و مشاوره هستن.
خوشحال میشم اگه بتونم بهتون در این زمینه کمک کنم. از طریق این فرم با من در ارتباط باشید.

۹. اندازه گیری و آنالیز نرخ بازگشت سرمایه ROI

مدیر شبکه‌های اجتماعی برای شما یک سری شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تعریف می‌کنه که برای کسب و کار شما بیشترین اهمیت رو دارند. این شاخص‌ها چیزهایی هستن که شما همیشه باید رصدشون کنین و براتون مهم باشه.

این پایین ۸ تا از مهم‌ترین شاخص‌های کسب و کارها رو لیست کردم:

  • رشد مخاطبین
  • پروفایل مخاطبین (تیپ مخاطبین)
  • انگیجمنت مخاطبین (میزان درگیر شدنشون با ما)
  • بازدیدهای محتواها (عملکرد محتواهامون)
  • نرخ انگیجمنت توسط هر تیپ محتوا (مثلا ویدیوها …)
  • تعداد سرنخ‌ها (همونایی که میگین: آآآ..!! این به نظرم مشتری میشه!)
  • میزان و کیفیت پاسخگویی‌ها ( از سمت خودتون)
  • فیدبک‌های منفی دریافتی (راجع به همه چیز!)

این شاخص‌ها رو باید به صورت روزانه بررسی کنیم تا متوجه بشیم چقدر به سمت اهدافی که توی قدم‌دوم تعیین کردیم -درست- در حال حرکتیم.

[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

[scroll_to title=”3″ bullet=”false”]

بخش سوم: وظایف اساسی مدیر شبکه‌های اجتماعی

  • مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی و امور روزانه شبکه‌های اجتماعی از قبیل:
    • تعریف موضوعات مرتبط، برای ارتباط با مخاطب های هدف کسب و کار
    • تولید تنظیم و مدیریت تمام محتواهای منتشر شده (مثل عکس‌ها، فیلم‌ها، متن‌ها و فایل‌های صوتی، پادکست و … )
    • نظارت، گوش کردن و پاسخ دادن به مخاطبین، به نحوی که آنها را به سمت کسب و کار و خرید کردنشون پیش ببره
    • ساخت ارتباط‌های آنلاین با برندهای مکمل و ایجاد فرصت‌های تبلیغات مشترک
    • تلاش برای دسترسی پیدا کردن و جذب افراد بیشتر
    • نظارت به طراحی‌ها و گرافیک‌ها (مثل عکس پروفایل، پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام، گرافیک‌های استفاده شده در تبلیغات، صفحات فرود، بلاگ و وبسایت)
    • طراحی، ساخت و مدیریت تبلیغات و کمپین‌های اجتماعی، به طوری که با پلن اصلی بازاریابی هماهنگ باشه
    • ساخت و مدیریت یک روال، برای دریافت نقد و بررسی و نظرات مخاطبین و جذب اعتبار. بررسی این نظرات و رسیدگی به اونها در صورت نیاز
    • اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی و تعریف شاخص‌های جدید در صورت نیاز
    • ساخت گزارش‌هایی برای نشان دادن نتایج بازگشت سرمایه (ROI)
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی باید نماینده کسب و کار توی دنیای دیجیتال باشه و درگیر گفتگوها بشه، به سوالات پاسخ بده و ارتباط بگیره
  • تدوین نقشه راه درستی براساس استراتژی‌هایی که براساس بارها آزمودن و تست کردن و اندازه‌گیری اون‌ها رو دقیق کرده باشه
  • توسعه و سازماندهی عناصر کسب و کار برای ساخت پروسه‌هایی که مخاطبینی خوشحال، راضی و وفادار ایجاد کنه
  • نظارت بر ترندها در ابزارهای شبکه های اجتماعی اپلیکیشن ها کانال های ارتباطی دیزاین ها و بخش استراتژی کسب و کار
  • آموزش مستمر افراد در کسب و کار برای حفظ تاثیرگذاری
  • شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها در محتوای تولید شده توسط کاربران (مثل نظرات، ری‌ویوها و …) و گزارش کردن اون‌ها به مدیر مربوطه‌اش
  • تجزیه و تحلیل دیتا های کمی و کیفی کمپین ها و تبدیل آنها به توصیه هایی برای بازنگری پلن های شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، SEO و تبلیغات
  • بنچمارک کردن و الگوگیری از بهترین نمونه‌ها، آنالیز تجزیه و تحلیل و گزارش تاثیرگذاری کمپین‌ها برای حداکثر کردن نتایج

[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

[scroll_to title=”4″ bullet=”false”]

[ux_banner height=”56.25%” bg=”3306″ bg_pos=”50% 31%”]

[text_box position_x=”50″ position_y=”50″]

[/text_box]

[/ux_banner]

بخش چهارم: مهارت‌ها و تجربه‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی

  • داشتن مدارک معتبر مارکتینگ یا داشتن دانش و تجربه و تسلط بر اصول بازاریابی
  • خلاقیت در کاربری شبکه‌های اجتماعی
  • داشتن دانش بازاریابی محتوایی و مهارت در استفاده از اون
  • آشنایی با منابع و توانایی مدیریت، توسعه و انتشار صحیح محتوا
  • توانایی سوئیچ کردن از نگاه خلاقانه به نگاه تحلیلی تا نشون بده چرا از نظر تحلیلی هم ایده‌هاش کار می‌کنن
  • دانش و درک عمیق از الگوریتمهای فیسبوک تویتر انستاگرام یوتیوب پینترست و غیره و نحوه استفاده از هرکدوم از آن ها
  • مهارت‌های عالی در نوشتن و زبان انگلیسی (یا زبانی که کسب و کارتون بهش متکی هست)
  • توانایی بلاگینگ (نه لزوما بلاگری!) مرتبط با صنعت فعالیتتون
  • داشتن مهارت ساخت روابط به صورت آنلاین و تبدیل اونها به فرصت‌های فروش
  • مدیریت زمان عالی
  • توان کار تیمی و داشتن اعتماد به نفس کافی، برای رهبری گروه یا حتی سایر سایر کارمندان در صورت نیاز (مثل توسعه محتوا، ساخت و ادیت محتوا و مدیریت شهرت آنلاین برند)
  • درک فنی خوب و توانایی کار با ابزارهای آنلاین جدید
  • داشتن دانش کارآمد از اصول سئو، کار با ابزارهای آنالیز گوگل و دانش آنالیز شبکه‌های اجتماعی و توانایی بررسی میزان جستجوهای آنلاین
  • داشتن دانش و مهارت کار با سیستم‌های مدیریت محتوا (مثل وردپرس – WordPress – و یا سیستم‌های اختصاصی شده‌ی برند)
  • مهارت‌های نرم مثل همدلی، صبر، حمایت از مشتریان و حل مشکلات اونها
  • توانایی بسیار خوب در شناسایی موقعیت‌ها و بحران‌ها و توانایی حل مشکلات در صورت اتفاق افتادنشون

[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

[scroll_to title=”5″ bullet=”false”]

بخش پنجم: برای اونهایی که لقمه رو به صورت جوویده میخوان!

خب! تقریبا تموم شد، خوندن این قسمت کاملا اختیاریه

این قسمت از مقاله رو  صرفا برای کسایی نوشتم که کل مقاله رو رد میکنن تا برسن به یه سری کار روزانه و چک لیست ( :‌/ ).

مواردی که تا اینجا گفتم، مثل انواع بررسی‌ها، پلن ریزی‌ها و اینها، کارهای یه مدیر شبکه‌های اجتماعی واقعی بودن. اما برای کسایی که میخوان این پستِ سازمانی رو توی کسب و کارشون به خاک و خون بکشن و صداش کنن ادمین اینستاگرام و یک سری خواسته‌های روزانه روبروش بگذارن و بگن اینارو میخوایم، یه همچین انتظاراتی میتونن ازش داشته باشن:

اینها، میشه گفت صورتِ اجرایی‌تر مطالبیه که بالاتر آوردم:
(خلاصه شده، پایین‌تر اومده و به طور به خصوص، برای اینستاگرام)

[row]

[col span=”6″ span__sm=”12″]

  • انتشار مطالب در پیج، به صورت عکس، فیلم، لایو یا استوری
  • پاسخ دادن به کامنت ها، سوالات و پیام های فالوورها
  • پاسخ گویی به فالوورهای پیج از طریق دایرکت
  • تلاش برای ارتقاء کیفیت مطالب پیج
  • تلاش برای افزایش تعداد مخاطبین که یکی از فاکتورهای مهم در اینستاگرام است.
  • انتشار محتوا به صورت منظم شامل عکس و ویدئو
  • انتخاب کپشن های مرتبط با موضوع فعالیت پیج
  • پاسخ گویی به دایرکت هایی که به پیج ارسال میشود
  • پاسخ گویی به کامنت ها
  • حذف کامنت های توهین آمیز و غیر مرتبط با موضوع پیج
  • بلاک کردن حساب های کاربری مشکل ساز
  • گذاشتن استوری های مرتبط با موضوعیت پیج
  • تلاش برای افزایش فالوورها از راه های گوناگون
  • تلاش برای تعامل و مشارکت فالوورها از طریق لایک و کامنت
  • حفظ امنیت پیج
  • تغییرات مداوم پروفایل در راستای جلوگیری از یکنواخت شدن پیج برای کاربران
  • استفاده موثر از تبلیغات در اینستاگرام و آشنایی با روش های تبلیغ
  • تسلط کامل به نگارش و ایجاد محتوا و خلاقیت بالا در به کارگیری اصول تولید محتوا

[/col]
[col span=”6″ span__sm=”12″]

  • آپلود و انتشار محتوا شامل عکس و ویدیو به صورت منظم
  • نوشتن کپشن یا متن متناسب با محتوای آپلود شده
  • پاسخ به دایرکت هایی که توسط فالوور های یک پیج یا حتی افرادی که پیج را دنبال نمی کنند، ارسال شده
  • پاسخ به کامنت های پست ها
  • حذف کامنت های توهین آمیز و دور از ادب
  • گذاشتن استوری
  • پاسخ به واکنش ها به استوری
  • افزایش لایک پست ها
  • افزایش بازدید (View) ویدیوها (پست اینستاگرام) و آشنایی با روش های مختلف افزایش ویو (مانند خرید بازدید پست )
  • افزایش فالوور واقعی
  • حفظ امنیت پیج و جلوگیری از هک شدن آن
  • پویا نمودن پروفایل (تغییرات دوره ای در متن بایو و تصویر پروفایل)
  • تسلط نسبی به نرم افزار های گرافیکی مانند Photoshop و illustrator
  • افزایش سطح تعامل پیج اینستاگرام (Engagement Rate Optimization)
  • آشنایی با روش های مختلف تبلیغات در اینستا
  • تسلط نسبی به زبان انگلیسی
  • خلاقیت در ایجاد محتوا

[/col]

[/row]
[divider align=”center” width=”70%” height=”2px”]

[scroll_to title=”6″ bullet=”false”]

بخش ششم: جمع بندی

جدا از لیست بالا که تا سطح یه کارشناس آوردمش پایین، مقاله ای که نوشتم در مورد این بود که یک مدیر کاربلد شبکه‌های اجتماعی باید چه خصوصیاتی داشته باشه و شما چطوری اون رو از بین خیلی از آدم‌ها انتخاب کنین.

مدیر شبکه‌های اجتماعی شما تصویر و صدایی از برند شماست که با مخاطبین ارتباط برقرار میکنه. در عصر فعلی که همه چیز و همه کس به همدیگه  کانکت هستن، کسب و کارها باید بهترین حالت خودشون رو ارائه بدند. برای اینکه درغیر این صورت رقیبشون انتخاب میشه و هرچی مشتری کمتر باشه، شانس زنده موندن برندتون کمتر میشه.

اعتبار آنلاین و فروش آنلاین شما ارتباط کاملاً مستقیمی با نماینده برند شما یا همون مدیر شبکه‌های اجتماعی‌تون داره.

فکر می‌کنم که الان دیگه متوجه این شده باشین که مدیر شبکه‌های اجتماعی شما، فقط یه ادمین که سر ساعت پست بزنه نیست و اعتبار برندتون، ارتباطات کسب و کاریتون، فروش، رقابت‌هاتون در محتوا، کنترل بحران ها، عارضه یابی‌های کسب و کارتون و حتی تصمیم گیری‌های آینده کسب و کارتون می‌تونه تا حد زیادی به میزان دقت اون در کارهاش بستگی داشته باشه.

پس! اگه تا قبل از این مقاله بهش به چشم ادمین نگاه می‌کردی، دیگه وقتشه که چشم‌ها رو بشوری و جور دیگری ببینی!

شاید اون، (مدیر شبکه‌های اجتماعی رو میگم) یکی از بهترین دوستان و متحدین کسب و کارت باشه. پس عقل سلیم حکم می‌کنه که قابل اتکاترین و حرفه‌ای‌ترین متحد رو به زیر پرچم برندت دعوت کنی :‌)

و تمام! خیلی ممنون…

که تا این آخر با من اومدی، خسته هم نباشی. اگه که این مقاله تونست باعث بشه دیدت نسبت به مدیر شبکه‌های اجتماعی بهبود پیدا کنه، خوشحال می‌شم توی بخش کامنت‌ها این پایین بنویسی و نظرت رو با من به اشتراک بگذاری.
همچنین اگه فکر کردی که برای ادامه فعالیتت توی دنیای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی نیاز به کمک داری، می‌تونی از طریق این فرم با من در ارتباط باشی تا بیشتر کمکت کنم.

امیدوارم که بهترین استفاده رو از این مقاله بتونی داشته باشی. منتظر نظراتتون هستم… و فعلا :‌)

علیرضا امیری فلاحمشاهده نوشته ها

Avatar for علیرضا امیری فلاح

یک علاقمند دیجیتال مارکتینگ، محتوا و زندگی به سبک دیجیتال! یادتون باشه مطالب دی‌ام‌ورس رو توی شبکه‌های مختلف دنبال کنید :‌)

نظر شما چی بود؟ بیاین گپ بزنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *