یه کارآفرین موفق مهارت‌ها، استعدادها و ویژگی‌های زیادی داره و اون‌ها رو در خودش تقویت می‌کنه. موضوعی که درباره موفقیت هست، اینه که موفقیت رو نمی‌شه به راحتی تعریف کرد، تعریف‌های زیادی هم براش وجود داره، اما جالبه که یه سری ویژگی‌های خاص توی همه‌ی اون داستان‌ها مشترک هستند. ویژگی‌هایی که توی مسیر حرکتتون برای ساختن یه کسب‌وکار موفق کمکمون می‌کنه.
اگرچه این فهرست می‌تونه کامل‌تر هم بشه، ولی در اینجا به هفت‌تا از ویژگی‌های یه کارآفرین که من بین تمااام کارآفرین‌های موفق دیدم، نگاهی می‌ندازیم:

۱. دید روشنی دارین

پایه و اساس هر استارتاپ یا کسب و کاری، یک کارآفرین با دید روشنه. برای همین باید قبل از لانچ کسب و کارتون، از خودتون بپرسین که می‌خواین با بیزنستون به چی برسین؟ می‌خواین چه تغییری توی دنیا ایجاد کنین؟ وقتی یه کارآفرین بدونه که چی می‌خواد، اون وقت می‌تونه قدم‌های مناسب برای رسیدن به هدف‌هاش رو برداره. در غیر این صورت، به خیل عظیمی از کارآفرین‌هایی می‌پیونده که می‌خوان کاری کنن، که «کاری کرده باشن!».

۲. به خودتون و توانایی‌هاتون باور دارین

نمی‌خوام برم به سمت مطالب روانشناسی، چون من نه روانشناسم و نه شما توی این بلاگ دنبال مطالب روانشناسی هستید. اما خوبه که بدونید باور داشتن به این‌که می‌تونید محصول یا کارتون رو به موفقیت برسونید، یکی از نشونه‌های کارآفرینان مؤثره. این خصوصیت، بیشتر از هرچیزی به باور‌های شخصی و پیشرفت شخصی مربوطه؛ موضوعاتی توی خیلی از موارد اکتسابی هستند. کارآفرین‌ها با عظم راسخی به ایده‌ها یا محصولاتشون به دنیا نمیان، بلکه این رو توی خودشون تقویت می‌کنن و حتی با وجود موانعی که تو مسیرشون هست، با باوری که به چشم‌اندازشون دارن می‌تونن سختی‌ها رو تحمل کنن.

۳. از شکست نمی‌ترسین و ریسک‌های حساب شده می‌کنین

شکست همیشه بخشی از معادله‌ست و اجتناب‌ناپذیره. با این وجود هر کارآفرین موفق که به طور خودخواسته ریسک‌های حساب شده می‌کنه و ترس طبیعی از شکست رو نادیده می‌گیره، امکان موفقیت بیشتری داره. حتی بعد از شکست کامل در یک پروژه، اون «روحیه‌ی کارآفرینی» درونشون فعال میشه، اشتباهشون رو ارزیابی می‌کنن، ازش درس می‌گیرن و به کارشون ادامه میدن.

۴. برای رسیدن به موفقیت بسیار سرسخت هستین

ساختن یک کسب و کار اصلا کار کوچیکی نیست، خیلی وقت‌ها مشکلات شروع کردن یا زنده نگه داشتن یک کسب و کار تا ۶-۵ برابر سخت‌تر از اونیه که بهش فکر می‌کنین. خصوصا توی کشور ما که هیییییچ چیز ثابت نمی‌مونه، حتی حفظ یک کسب و کار هم بسیار بسیار سخته. متعهد بودن به هدفتون و فداکاری برای اون، یکی از ویژگی‌های هر کارآفرینه. چیز دیگه‌ای که مهمه یادتون بمونه: هیچ‌وقت تسلیم نشین. انگیزه‌ای که برای دیدن موفق کسب‌وکارتون دارین رو مدام به خودتون یادآوری کنین، اگه رسالت، پشن یا حتی یه مسئولیت در قبال جامعه‌ست. اون به طور غیر مستقیم شما رو به عنوان یه کارآفرین به سمت موفقیت هدایت می‌کنه.

۵. به جای مشکلات، روی راه‌حل‌ها تمرکز دارین

این یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرینه، یه کارآفرین به جای تمرکز روی چیزای منفی که ممکنه واسش پیش بیاد، اون مشکل رو به چشم یه چالش می‌بینه. اونوقت زمان و انرژیش رو صرف پیدا کردن یه راه حل درست و حسابی برای اون مشکل می‌کنه. و چه بسا که همین باعث یه تغییر شگرف توی کسب و کارش هم میشه. اجتناب‌ناپذیر بودن مشکلات باعث می‌شه یه کارآفرین همیشه دنبال راه‌ها حل باشه و به طور مستمر روی پیدا کردن راه حل‌هایی برای موفیقت تمرکز کرده باشه.

۶. برای کارتون شوق دارین (کارتون، پشن شماست)

اشتیاق داشتن برای کارتون برای هر کارآفرین موفقی ضروریه؛ چون که ساعت‌های زیادی از زندگی‌تون رو صرف کارتون می‌کنین. حالا، می‌خواد یه اختراع کاملاً جدید باشه یا ارتقاء دادن محصول یا خدمتتون، تا تبدیل بشه به یه محصول جدید یا یه سرویس اساسی. وقتی از اساس، اشتیاق زیادی برای کارتون داشته باشین می‌تونین به راحتی شور و شوقتون رو به مردم منتقل کنین؛ و این، چیزیه که مردم دنبالشن!

یادتون باشه! هیچکس از آدمی که برای محصول خودش شوق نداره، خرید نمی‌کنه!

۷. دائما در حال یادگیری هستین و دانشتون رو مدام گسترش می‌دین

آخرین ویژگی که می‌تونین به عنوان یه کارآفرین موفق داشته باشین، علاقه به یادگیری و افزایش دانشتونه. باور کنین! هر موقع خود من به مشکلی برمی‌خورم که به نظر حل نشدنیه، به کتاب‌هام مراجعه می‌کنم تا ببینم پیشینیانمون چطوری با مشکلات دست و پنجه نرم کردند. و بوم! یکباره انفجاری از انواع ایده‌ها و راه‌ها توی ذهنم اتفاق می‌افته.

البته این مخصوص وقتی که همه چیز بده هم نیست، حتی اگه بیزینستون توی صنعت یا منطقه‌تون بی‌رقیب باشه،‌‌ بازم همیشه یه چیز جدید واسه یادگرفتن و گسترش دادن مرزها وجود داره. وقتی اینو بدونین که شما همه چیز رو نمی‌دونین و مدام دانشتون رو افزایش بدین، این خودش باعث انعطاف‌پذیرتر شدن و باارزش‌تر شدن بیزنستون می‌شه. شما، با تشویق خودتون به یادگیری آتشی که روزی روشنش کردین و زنده نگهش می‌دارین.

جمع‌بندی

تووی این متن با‌هم تمام ویژگی‌های کارآفرین‌های موفق رو مرور کردیم. که البته می‌تونه خیلی بیشتر از این‌ها هم باشه. اممممااا، این‌ها مواردی هستن که می‌تونن تاثیرات خیلی زیادی توی مسیر موفقیتتون بگذارن. حالا شما بهم بگین. چندتا از این ویژگی‌ها رو درون خودتون داشتین؟ یا چندتاشون رو باید درون خودتون بیدار کنین؟ به نظرتون چه ویژگی‌های دیگه‌ای وجود داره که می‌تونه توی این لیست قرار بگیره؟

لطفا نظرتون رو توی کامنت‌ها با من به اشتراک بگذارین.

به رسم همیشه: درخت نور بکاریم

علیرضا امیری فلاحمشاهده نوشته ها

Avatar for علیرضا امیری فلاح

یک علاقمند دیجیتال مارکتینگ، محتوا و زندگی به سبک دیجیتال! یادتون باشه مطالب دی‌ام‌ورس رو توی شبکه‌های مختلف دنبال کنید :‌)

نظر شما چی بود؟ بیاین گپ بزنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *